Cesta k úspešnému podnikaniu na internete

Naštartuj e-shop

Ahoj,
chceš si založiť e-shop?

Vydaj sa so mnou na cestu k vlastnému biznisu. Ukažem ti všetko, čo k tomu budeš potrebovať. Pripravený?
Tak poďme na to!

Marketing a propagácia eshopu

Postarajte sa o to, aby váš nový eshop našlo čo najviac ľudí.

Začnime úplne od základu a to propagáciou, ktorá nič nestojí.

Pri podnikaní na internete hrá veľmi dôležitú úlohu SEO. Prevádzkovatelia eshopu, by sa mu mali pravidelne venovať, analyzovať, upravovať.

Čo je SEO v skratke

SEO je skratka pre Search Engine Optimization. V slovenčine sa používa názov optimalizácia pre vyhľadávače.

seo - optimalizácia pre vyhľadávačeSEO privedie na váš web návštevníkov. Odkiaľ? Z vyhľadávačov ako je google, zoznam, bing, yahoo a pod. Používateľ internetu zadá do vyhľadávania tzv. kľúčové slovo podľa toho, čo ho zaujíma. Vyhľadávač mu zobrazí zoznam relevantných webových stránok. Ak sa váš eshop nachádza na prvých pozíciách, máte vyhrané. Používatelia najviac klikajú na prvé 3 odkazy, prípadne odkazy na prvej stránke vyhľadávača.

Otestujte si to na sebe. Otvorte si vyhľadávač, napr. google.sk a analyzujte ako postupujete pri vyhľadávaní stránok vy. Aké kľúčové slová zadávate, aké odkazy vás zaujmú natoľko, že danú webovú stránku navštívite.

Ako sa dostať na prvé pozície?

To by chcel vedieť každý, ale odpoveď nie je jednoduchá. Je viac ako 200 hodnotiacich kritérií, ktoré určujú umiestnenie stránky vo vyhľadávaní. Dve najdôležitejšie sú - kvalitný obsah a počet kvalitných spätných odkazov. Ako robiť kvalitný obsah vám radíme aj tu a o tvorbe spätných odkazov sa dozviete tu. Veľmi záleží aj na tom, koľko je vo vašej oblasti podnikania konkurentov. SEO je dlhodobý proces, chce to veľa času, trpezlivosti a usilovnosti.

Čo platí na vyhľadávače? Tu nájdete zoznam faktorov a váhu, ktorú majú na výsledky vyhľadávania: http://www.seofaktory.cz/seofaktory. Berte to ako pomôcku, na ktoré SEO faktory sa zamerať najviac a na ktoré menej. Tieto faktory sa časom menia, ale základ je rovnaký.

SEO základy:

KĽÚČOVÉ SLOVÁ -pred tvorbou obsahu si vypíšte zoznam kľúčových slov, podľa ktorých vás budú budúci zákazníci hľadať. Na každej podstránke treba spomenúť kľúčové slová podľa jej obsahu:

  • Nástroje na vyhľadávanie kľúčových slov: samotný GOOGLE (po zadaní slova do vyhľadávača. google sám ponúkne ďalšie alternatívy), google keyword planner, suggest.org. Ak pôsobíte v Českej republike, využite Nástroj na návrh kľúčových slov od Collabim-u. Niečo viac o používaní kľúčových slov.
  • Kľúčové slová použite v nadpisoch, url adrese, texte, v názve (title) a popise (description) stránok, v obsahu, v názvoch obrázkov, v odkazoch. Musia byť použité prirodzene a nepreháňajte to s používaním jedného kľúčového slova, google rozozná už aj synonymá a skloňované slová. Prijateľná hustota je okolo 5%. Hustotu kľúčových slov vám pomôže odhaliť nástroj: hustota kľučových slov
  • Užitočné informácie, kde všade je vhodné doplniť kľúčové slová: kľúčové slová, SEO

SPÄTNÉ ODKAZY - ak na váš web smeruje veľa spätných odkazov z kvalitných stránok, je to signál pre vyhľadávače, že máte kvalitnú a užitočnú webovú stránku a posunie ju vyššie vo výsledkoch vyhľadávania.

  • Kde zobrať spätné odkazy? Tu je pár tipov: registrácia do katalógov, blogy, výmena spätných odkazov s webmi s podobným zameraním, diskusné fóra, mikrostránky, blog, PR články, affiliate program, sociálne siete, súťaže, porovnávače cien, recenzie, zľavové portály, sponzoringy.

OBSAH - kvalitný obsah je alfa a omega. Rozpíšte sa o tom kto ste, čo predávate, ako ste začínali, ako môžu zákazníci nakupovať, aké výhody ponúkate, informujte o novinkách v eshope aj v sektore, v ktorom podnikáte. Ale nepíšte zbytočne "omáčky", píšte k veci, čo najstručnejšie, najjasnejšie a najvýstižnejšie.

Zaujmite recenziami výrobkov, návodmi na použite, pochváľte sa úspechmi, certifikátmi, uverejnite knihu návštev, prípadne oslovte zákazníkov, aby napísali ako sú spokojní s nákupom vo vašom internetovom obchode. Nafoťte, ako sa dajú vaše produkty využiť, skúste vytvoriť produktové videá. Ponúknite čo najviac informácii. Pokúste sa myslieť ako vaši potenciálni zákazníci a zamerajte sa na to, čo všetko by ich mohlo zaujímať. Ak to nájdu na vašom webe, budú sa k vám radi vracať po ďalšie informácie a tiež produkty.

  • Obsah je dôležitý nielen pre návštevníkov webu ale aj pre vyhľadávače. A ešte dobrá rada: Aj keď texty musia obsahovať kľúčové slová, nedávajte ich niekam nasilu, kam sa nehodia. Obsah musí mať hlavu a pätu.

Ako na SEO krok po kroku

Sociálne siete

sociálne sieteVyužite sociálne siete na propagáciu svojich produktov. Nezabudnite, že príspevky treba tvoriť tak, aby ich ľudia radi zdieľali a komentovali. Okrem zverejňovania produktov nezabudnite ľudí baviť, motivovať k nákupu a informovať.

Okrem toho sú sociálne siete výborným zdrojom spätných odkazov. Okrem textov si dajte záležať aj na fotografiách. Kvalitné obrázky predávajú. Ak ovládate grafický program alebo máte v tíme grafika, je to veľké plus. Obrázok je prvé, čo zaujme ľudí na sociálnych sieťach. Väčšinou sa pri zaujímavom obrázku alebo videu zastavia a až potom čítajú text a klikajú na odkazy. Google môže umiestniť na vysoké pozície možno aj vašu facebook alebo google+ stránku, ak bude stáť za to.

Na ktorých sociálnych sieťach sa oplatí vytvoriť firemný profil?

  • facebook
  • google plus, google miesta
  • pinterest
  • twitter
  • instagram
  • youtube

Spravovať, analyzovať a pravidelne prispievať na sociálne siete dá človeku zabrať. Môžete si pomôcť týmito nástrojmi Monitoring sociálnych sietí.

Platená propagácia

Nie vždy je možné získať dostatok zákazníkov z neplatených zdrojov. Preto by ste mali zvážiť využitie platenej reklamy. V tom prípade sa výsledok dostaví okamžite.

Aké sú možnosti online reklamy alebo online marketing v kocke

1. PPC (pay per click)

ppc reklama, nástroje online marketingu

  • PPC je textová reklama na vaše služby.
  • Reklama sa zobrazí iba tomu, kto má záujem o vaše služby, resp. hľadá to, čo ponúkate.
  • Neplatí sa za zobrazenie reklamy, ale až za klik na reklamu, získavate konkrétnych návštevníkov.
  • Presne merateľný spôsob reklamy v pomere cena/výkon.

PPC reklama pomôže naštartovať predaj a návštevnosť neznámeho e-shopu alebo ju môžete využiť v rámci podpory predaja nového tovaru.
Najdôležitejší reklamný systém pochádza z dielne Google a nazýva sa AdWords.
Druhý najdôležitejší systém je eTarget. Reklamu z eTargetu zobrazujú napríklad vyhladávače Zoznam.sk, Surf.sk a stovky iných web stránok.

zdroj: https://www.biznisweb.sk/a/362/vyuzivajte-reklamne-ppc-systemy

Ako správne nastaviť PPC kampaň.

2. Remarketing

Umožňuje osloviť návštevníkov, ktorí v minulosti navštívili vašu web stránku a týmto návštevníkom zobraziť vašu reklamu. Viac o remarketingu sa dočítate tu.

Ak myslíte, že je to na vás veľa informácii, na trhu je veľa PPC špecialistov, ktorí vám so spravou PPC kampane pomôžu.

3. Reklama na facebooku

Ako na reklamu na Facebooku? Facebook má pomerne jednoduchý systém na tvorbu reklamných kampaní, s ktorým sa aj bežný používateľ internetu dokáže rýchlo naučiť pracovať. Výhoda Facebook reklamy je veľmi dobré cielenie podľa rôznych parametrov. Samotný inzerát na Facebooku nie je všetko. V prvom rade je potrebné komunikovať a robiť dojem.

4. Porovnávače cien

Používatelia internetu čoraz viac na vyhľadávanie produktov využívajú tzv. porovnávače tovaru, resp. cien. U nás najznámejšie sú: Heureka.sk, Pricemania.sk, Najnakup.sk, Tovar.sk. Porovnávače sú výborným zdrojom spätných odkazov a ďalším kanálom odkiaľ môžete získať zákazníkov. Preto sa oplatí do nich zaregistrovať. Všetky majú aj free programy, po splnení určitých podmienok zobrazia vaše produkty, ale iba vo fulltextovom vyhľadávaní. Teda používateľ nájde váš produkt v porovnávači, iba ak sa trafí do slov, ktoré používate v názve produktov.

Produkty porovnávač získa a aktualizuje pomocou XML feedu, ktorý zadáte pri registrácii. Každý porovnávač vyžaduje vlastný tvar XML.

Ak sa rozhodnete pre platený program v niektorom z najvyužívanejších porovnávačov, vaše produkty sa spárujú, teda budú vyhľadateľné priamo v kategóriách porovnávača.

Viac o párovaní produktov. Funguje na princípe CPC (cost per click), dobíjate si kredit, z ktorého sa vám stiahne suma až potom ako záujemca o produkt z porovnávača preklikne do vášho eshopu.

Do ktorého porovnávača sa oplatí investovať? Porovnanie návštevnosti slovenských porovnávačov cien.

Podporuje vaše e-shopové riešenie funkcie pre porovnávače? Internetový obchod od BiznisWebu áno. Viac na https://www.biznisweb.sk/a/426/ake-funkcie-heurekask-podporuje-flox a https://www.biznisweb.sk/a/470/ake-funkcie-pricemaniask-podporuje-flox

5. Emailing

je priame oslovenie zákazníkov odoslaním emailu/newslettra do ich emailovej schránky. Emailing treba robiť pravidelne a cielene.

emailing, odosielanie newslettrovOdkiaľ vziať databázu emailov?

  1. Na stránku zverejnite formulár "Odber noviniek emailom" - záujemci o váš newsletter sa sami zaregistrujú. Je dôležité ich k tomu motivovať napr. zľavou na nákup, užitočnými informáciami, ktoré získajú odoberaním newslettra.
  2. V objednávke pridajte možnosť Newsletter, prípadne dodajte poznámku "Odoslaním objednávky súhlasím s odosielaním reklamných emailov".

Základná štruktúra dobrého reklamného emailu

Pútavý predmet správy - predmet je základ, ak zákazníka neosloví predmet, email neotvorí a rovno pošle do spamu alebo koša. Dajte si záležať na predmete správy. Neklamte, spomeňte to, o čom sa v emaile píše, ale vždy pútavou formou.

Obsah - o čom písať? Obsahom vášich pútavých newslettrov by mohli byť napríklad nové produkty, produkty v akcii, akciové balíky, produkty, ktoré sa vzťahujú k nejakému odbobiu, sviatku, darčeky, darčekové poukážky, návody na využitie produktov.

Nezabudnite na tlačítka - call to action, ktoré budú smerovať na nákup produktu, podrobnejšie informácie a pod.

Limity - motivujte vetami ako: akcia trvá do, len do ...máte možnosť získať..., pozor už len 5 kusov na sklade, ak objednáte do ... získate od nás darček...

Nezabudnite sa podpísať, pridať kontakt na e-shop, prepojenie so sociálnymi sieťami a tlačítko na odhlásenie z newslettra.

Používajte veľké, farebné obrázky doplnené kratšími textami.

Používajte rovnakú šablónu emailov. Nezabúdajte, že šablóna by mala byť vzdušná a prehľadná.

Všimnite si, ako robia email marketing veľké spoločnosti a inšpirujte sa. Môžete sa prihlásiť na odber noviniek emailom u svojej konkurencie a vymyslite niečo lepšie a pútavejšie.

Pozor, aby sa z vás nestal spammer. Treba splniť tieto podmienky:

  1. Dobrovoľnosť prihlásenia sa k odoberaniu e-mailových správ.
  2. Možnosť sa z prijímania kedykoľvek odhlásiť.
  3. Nepoužívať nakúpené databázy e-mailových adries, ale len vlastné.

Na hromadné odosielanie emailov existuje mnoho aplikácií, ktoré vám pomôžu držať dohľad na emailingom. Väčšinou však ide o platené služby. K nim patria- https://www.flowii.com,https://mailchimp.com/, https://www.mailkit.eu

Eshop od Bizniswebu má vlastné rozhranie na odosielanie newslettrov priamo z administrácie e-shopu. Jednoduché odosielanie hromadných správ.

VYSKÚŠAŤ BIZNISWEB

4 tipy ako na efektívny online marketing

  1. Všetko v online marketingu sa dá merať. Využíva sa na to nástroj URL builder, vďaka ktorému môžete presne zistiť, z akého zdroja vašej kampane sa k vám návštevník dostal. Je skvele využiteľný v newslettroch ale aj v akomkoľvek texte, ktorý publikujete na internete. Ako používať URL builder sa dozviete tu.
  2. Vždy sledujte cenu, za ktorú ste získali 1 zákazníka. Snažte sa vyhodnotiť či ste za získanie zákazníka nedali viac, ako ste zarobili na objednávke.
  3. Predtým ako prijmete ponuku na reklamu, overte si, či ju budete môcť merať. Ak vám o rok zavolajú, aby ste si reklamu zaplatili znova, budete vedieť vyhodnotiť, či sa vám to oplatí alebo nie. Nevyhadzujte zbytočne peniaze za neefektívnu reklamu.
  4. Na meranie efektivity reklamy potrebujete najmä dobre ovládať Google Analytics, o ktorom píšeme v ďalšom článku.

Offline marketing - marketing, ktorý neprebieha na internete je finančne náročnejší a ťažšie merateľný. V odvetviach, kde zákazníci nie sú bežnými, aktívnymi použvateľmi internetu je lepšie siahnuť po offline prostriedkoch prezentácie.

Medzi takéto patria najmä: letáky, časopisy, billboardy, inzeráty, firemné darčekové predmety, sponzoring, darčekové poukážky, telemarketing, trhy, predajné akcie.

Aj úspech offline reklamných kampaní sa dá do istej miery merať. Na billboard môžete zverejniť url adresu, ktorú inak nepoužívate (na billboard napíšete adresu feronabytok.sk a presmerujete na nabytokfero.sk) a potom si dokážete v Google Analytics pozrieť koľko ľudí ju navštívilo, prípadne spravilo objednávku. V letáku alebo v reklame v časopise použijete zľavový kód a sledujete, koľko ľudí ho použilo.