Cesta k úspešnému podnikaniu na internete

Naštartuj e-shop

Ahoj,
chceš si založiť e-shop?

Vydaj sa so mnou na cestu k vlastnému biznisu. Ukažem ti všetko, čo k tomu budeš potrebovať. Pripravený?
Tak poďme na to!

Tvorba e-shopu

Teraz si povieme, kto a ako vám vytvorí e-shop a webové stránky. Existujú 3 možnosti. Výber si dobre rozmyslite pretože prechod z jedného systému do druhého vás bude stáť čas, peniaze, stratu zárobku a pevné nervy. Tvorba webu je záležitosť, ktorú väčšina ľudí nerobí denne. Ak si nie ste istí, pozriete si recenzie a porovnania eshopov alebo sa poraďte s odborníkmi. Cena webu pritom nemusí byť hlavným kritériom. Ako vytvárať webové stránky Vám lepšie poradí odborník, napríklad školený suport pre CMS.

1. Platené redakčné systémy na tvorbu eshopov a webových stránok

CMS systém na tvorbu web stránkyIde o hotové redakčné systémy na tvorbu webových stránok a tvorbu e-shopov. Celú správu webovej stránky máte vo vlastných rukách. Poskytovateľovi redakčného systému platíte poplatok za využívanie redakčného systému a ďalších služieb.

Argumenty PRE

  • Stránka je okamžite online. Stačí vyplniť registračný formulár a môžete pracovať. Nemusíte mať žiadne špeciálne vedomosti ani vedieť programovať.
  • Spoločnosti ponúkajúce CMS systém zvyčajne zabezpečujú komplexné služby v oblasti online podnikania. Vaše podnikanie na internete zastrešuje jedna spoločnosť, ktorá vás dôverne pozná.
  • Väčšia stabilita. Firmy, ktoré vyvíjajú redakčný systém majú vysokú motiváciu zostať na trhu dlho. Máte väčšiu istotu, že bude vašim partnerom celú dobu podnikania.
  • Pravidelné aktualizácie. Platený systém odráža svetové trendy, meniacu sa legislatívu. Systém sa pravidelne aktualizuje, automaticky pribúdajú nové funkcie.
  • Zákaznícka podpora je vždy po ruke. Vždy sa máte na koho obrátiť. Dorozumiete sa svojim jazykom a odpoveď dostanete skoro.

Takýto systém na tvorbu webových stránok je aj BiznisWeb. Vytvorenie web stránky alebo eshopu je možné aj vo FREE verzii, teda nielen lacno, aj dokonca môžete mať stránku zadarmo.

Tvorba webových stránok môže byť naozaj jednoduchá. Teraz máte možnosť vyskúšať si to úplne nezáväzne a presvedčiť sa.

biznisweb - tvorba webových stránok a e-shopov

Argumenty PROTI

  • Menšie možnosti individuálnej úpravy systému. Vývojári dopĺňajú nové funkcie podľa toho, čo je užitočné pre väčšinu používateľov. Ak máte príliš zložité, špecifické požiadavky na funkcie, overte si, či je možnosť ich do systému dopracovať.
  • Kompletná správa eshopu je vo vašej zodpovednosti. Tvorba obsahu, aktualizácia eshopu je len na vás. Ak nezvládnete písať vlastné texty, chýbajú vám základné znalosti práce na počítači, je jasné, že budete potrebovať kolegu alebo externú firmu, ktorá vám s tým pomôže.
  • Cena. Platíte za využívanie systému a za niektoré nadštandardné funkcie si budete musieť doplatiť.

2. Vlastný programátor, programovanie internetového obchodu na mieru

programátor, tvorba wwwTento spôsob sa oplatí pre špecifické webstránky s funkciami na mieru, ktoré klasické redakčné systémy spravidla neobsahujú. Napr. aukčný portál, internetový katalóg, predaj nehnuteľností, bazár, rezervačný systém.

Argumenty PRE

  • Platíte iba za to, čo naozaj využívate.
  • Vlastný programátor, ktorý pracuje len pre vás. Máte človeka, ktorý sa vašej webstránke venuje naplno. Ak nastane problém, je jasné na koho sa máte obrátiť, aby ho vyriešil.
  • Výrazná odlišnosť od ostatných. Ak máte dobré nápady a šikovného programátora, môžete získať unikátnu webstránku s výhodami, ktoré ostatní konkurenti nemajú.

Argumenty PROTI

  • Samotné programovanie trvá dlhší čas, musíte sa pripraviť na to, že rýchlosť spustenia nebude ani tak záležať od vás, ale od programátora.
  • Na stabilitu poskytovateľa služieb môžete zabudnúť. Ak sa váš programátor rozhodne ukončiť spoluprácu, je problém získať ďalšieho, ktorý rýchlo dokáže nadviazať na prácu predchádzajúceho kolegu. Je možné, že systému nebude rozumieť a neporadí si s chybami.
  • Potrebujete špecialistov, rátajte s vyššími nákladmi. Je celkom náročné nájsť kvalitného a zodpovedného človeka / firmu, ktorý sa vám bude naplno venovať. Čim vyššie máte nároky na kvalitu, tým musíte rátať s vyššou cenou.
  • Ak máte známeho, ktorý vraví, že vám spraví web tak povediac za facku a myslíte to s podnikaním na internete vážne, nechoďte do toho. Takýchto ľudí nájdete plno. Ponúkajú tvorbu webstránok za pár stoviek. Z dlhodobého hľadiska vám toto riešenie určite nebude vyhovovať. Využiť takéto služby sa oplatí jedine pre jednoduché firemné stránky alebo organizácie bez e-shopu, ktoré nie je potrebné často aktualizovať. A takýto človek často nemyslí prozákaznícky a nedíva sa na webstránku očami zákazníka. Webstránka musí byť user friendly a vyzerať tak, aby sa tam váš zákazník rád zdržal a príp. rád nakupoval.

3. Open Source systémy - redakčný systém na tvorbu web stránok zadarmo

systém na tvorbu web stránky zadarmoAko preklad samotného názvu napovedá, takýto systém s otvoreným kódom je prístupný každému. Medzi azda najznámejšie Open Source CMS patria: Joomla, Drupal, WordPress, Zen Card, Magento... Do kódu môžete zasahovať, ak však nemáte znalosti o programovaní, z Open Source systému veľa nedostanete.

Argumenty PRE

  • Jednoznačne najväčšou výhodou je cena. Základ systému je zadarmo.
  • Medzi niekoľkými miliónmi používateľov sa nájde pomerne slušné percento tých, ktorí aktívne na vývoji open source pracujú. Faktom však je, že prakticky nenájdete nikoho, kto 100% rozumie celému systému a všetkým jeho modulom a bude vám vždy k dispozícii.
  • Ďalším pozitívom je možnosť využitia obrovského množstva šablón, napr. aj z Templatemonster.

Argumenty PROTI

  • Odbugovávanie je "verejné". Každá chybička v zdrojovom kóde je viditeľná, nakoľko do zdrojového kódu vidí každý používateľ. Ak prevádzkujete web na open source a sú verejné chyby, kedykoľvek a ktokoľvek vám môže web či eshop "zrušiť". V uzavretom systéme je zdrojový kód zakryptovaný, neviditeľný a nedá sa jednoducho prelomiť a poškodiť tak web stránku.
  • Update a údržba sú zbytočne komplikované. Je nutná neustála manuálna údržba, sledovanie updatov a ich nahrávanie.
  • Pluginy alebo zmeny vyžadujú prográmatora. Rovnako, ako v bode 2, pokiaľ nepatríte medzi programátorov, nebudete si vedieť naimplementovať ani pluginy, ani čokoľvek zmeniť. O funkciách na mieru môžete iba snívať.
  • Použiteľnosť nie je prioritná - vývojári Open Source systému sa nad použiteľnosťou jednotlivých prvkov na hotovom webe nezamýšľajú. To je často kameň úrazu.
  • Cloud hosting nehrozí. "Prehodenie" vašich www stránok alebo internetového obchodu na rýchlejší, bezpečnejší a modernejší cloud je zrealizovateľné len s pomocou profesionálov. To predstavuje ďalší neočakávaný výdaj.
  • Z dlhodobejšieho hľadiska strávite administráciou oveľa viac času – napríklad riešenie neželaných komplikácií súvisiacich s neschopnosťou aktualizácie alebo inštaláciou doplnkových modulov.
  • Neadekvátna podpora – áno, existujú síce používateľské fóra, na ktorých sa dozviete množstvo noviniek o moduloch a ich využití. No, pokiaľ narazíte na nový problém, s ktorým sa zatiaľ komunita nestretla, jeho riešenie sa povlečie.
  • Spoľahlivého programátora nik nenahradí – na internete nájdete množstvo inzerátov od študentov, ktorí vám ponúkajú svoje služby za "pár eur". No v skutočnosti často platíte za nič. Študent zrazu prestane komunikovať, nemáte šancu sa s ním spojiť a už tobôž nie dostať vaše peniaze späť. Dobre si preto rozmyslite, či budete platiť za mačku vo vreci, alebo sa porozhliadnete po rozumnejšom riešení, napr. Closed Source CMS.

zdroj: https://blog.biznisweb.sk/2014/04/open-source-cms-ano-ci-nie-1-cast/

https://blog.biznisweb.sk/2014/04/open-source-cms-ano-ci-nie-2-cast/

Pred zahájením tvorby e-shopu si rozmyslite, čo budete od neho vyžadovať. Podľa toho sa dokážete ľahšie rozhodnúť pre redakčný systém alebo programovanie webových stránok na mieru. Výroba web stránok je rozhodnutie minimálne na niekoľko rokov, zvyčajne aj dlhšie.

Neviete sa rozhodnúť, ktorý spôsob tvorby e-shopu je pre vás najvhodnejší?

Odpovedzte si na tieto otázky a získate odpoveď:

  • Chcem mať prístup do eshopu a kedykoľvek upraviť obsah?
  • Budem ponúkať svoje produkty/služby do zahraničia? Potrebujem jazykovú verziu prispôsobenú na predaj vo viacerých jazykoch a menách?
  • Chcem objednávky a faktúry spravovať priamo v eshope?
  • Požadujem napojenie na externého dodávateľa cez XML feed?
  • Stačí mi free šablóna, ktorú si budem môcť upraviť?
  • Chcem mať možnosť upravovať stránku pomocou CSS, HTML?
  • Budem ponúkať online platby cez internet? Internetbanking, platobné karty, paypal?
  • Budem predávať na splátky?
  • Požadujem support? Telefonický, emailový.
  • Budem posielať newsletter? Ak áno, budem chcieť spravovať newsletter priamo z eshopu?
  • Vyžadujem pravidelné aktualizácie? Prispôsobenie nových trendom v internetovom nakupovaní?
  • Chcem mobilnú aplikáciu, vďaka ktorej budem môcť sledovať svoje objednávky a spravovať eshop kdekoľvek?
  • Uprednostňujem cloudhosting?
  • Chcem spravovať sklad priamo v administrácii eshopu?

Tak je pre vás ideálny PLATENÝ REDAKČNÝ SYSTÉM.


  • Chcem, aby sa správe e-shopu a jeho propagácii venoval "môj človek"?
  • Som ochotný investovať do e-shopu väčší obnos peňazí?
  • Môj podnikateľský zámer je špecifický? Nejde o klasický eshop? Budem potrebovať špeciálne funkcie?
  • Chcem vlastnú šablónu? Vlastný design na mieru?
  • Dokážem sám sledovať trendy v oblasti tvorby webových stránok, online marketingu a dokážem ich implementovať do svojho eshopu?
  • Nebudem potrebovať pravidelné aktualizácie, stačí mi to čo spracuje môj programátor na môj podnet?
  • V prípade, že budem musieť so svojim webmasterom ukončiť spoluprácu, budem schopný nájsť adekvátnu náhradu?

V tom prípade je pre vás riešením E-SHOP NA MIERU.


  • Mám nízky rozpočet na tvorbu e-shopu?
  • Nemám vysoké nároky na funkcionalitu?
  • Stačí mi hotová šablóna, ktorú si budem môcť do istej miery upraviť?
  • Som jazykovo zdatný? V prípade potreby viem nájsť riešenie problému na zahraničných fórach?
  • Nepotrebujem cloud hosting?
  • Ovládam HTML / CSS? Chcem mať prístup k editácii kódov?
  • Nepotrebujem služby technickej podpory?

Potom skúste OPEN SOURCE SYSTÉM.


Na spustenie eshopu potrebujete:

Webhosting - je "miesto", kde budete mať "zaparkovanú" vašu doménu. Ak využijete platené systémy na tvorbu webstránok, webhosting máte v cene, nemusíte sa oň vôbec starať. V ostatných prípadoch si musíte webhosting kúpiť. Na Slovensku ho ponúkajú firmy ako www.WebSupport.sk, www.exohosting.sk, www.forpsi.com. Webhosting treba napojiť na e-shop software.

Overte si svojho poskytovateľa hostingu. Stabilita serverov je veľmi dôležitá. Keď stránky padajú, prichádzate o zákazníkov, Preto pozor. V súčasnosti sa za najstabilnejší hosting považuje cloud.

Doména - je vaša webová adresa a je veľmi dôležitá.

Ako vybrať správnu doménu? Dobrá doména by mala mať tieto vlastnosti:

  • mala by sa jednoducho písať a čítať
  • jednoduchá, krátka, výstižná, aby si ju používatelia ľahko zapamätali
  • ak nemáte vybudovanú známu značku, je lepšie, ak obsahuje kľúčové slovo v oblasti vášho podnikania
  • neprežeňte to s kľúčovými slovami. Tujasmaragd-tvarovana-v-kvetinacoch-eshop-bojnice-najlacnejsie.sk určite nie je vhodná doména :)
  • ak sa slová v názve domény na prvý podhľad zle oddeľujú alebo vytváraju slová iného významu, použite v názve domény pomlčky
  • v prípade, že je voľná pomlčková aj bezpomlčková verzia domény, zaregistrujte si obe a druhú tiež presmerujte na stránku ako tzv. sekundárny alias
  • ak plánujete jazykové verzie, nakúpte domény z rôznymi koncovkami napr. .sk .cz .com a nasmerujte ich na príslušnú jazykovú verziu.

Overte si, či je vaša doména voľná: na sk-nic.sk

A dobrá rada: vlastné emailové schránky v tvare nieco@tvojadomena.sk - pôsobia oveľa dôveryhodnejšie a profesionálnejšie ako verejné emaily určené skôr na súkromné správy, ako napr. mojafirma@gmail.com

Môžete využívať viacero firemných emailov, čím si urobíte prehľad v pošte, napr. objednavky@mojafirma.sk alebo servis@mojafirma.sk, predajna@mojafirma.sk a tieto si sťahovať do tzv poštového klienta.
Všetky emaily tak budete mať na jednom mieste, odpisovať môžete tiež z poštového klienta, ktorý sa bude tváriť ako email, na ktorý bola pôvodne správa poslaná. Ako poštového klienta môžete využívať MS Outlook, Gmail, Mozilla Thunderbird, Windows Live Mail

V Bizniswebe si vlastné e-mailové schránky dokážete vytvoriť veľmi jednoducho, priamo v administrácii e-shopu.

Pri tvorbe moderného internetového obchodu by ste nemali zabúdať na:

1.) pôsobivý design - design je dôležitý, lebo zaujme ako prvý a robí prvý dojem. Ale nečakajte so spustením eshopu až keď bude váš design vyšperkovaný. Na grafike sa dá pracovať aj priebežne.Aký design zvoliť?Myslite na to, že v jednoduchosti je krása a váš zákazník sa tak lepšie orientuje na vašom webe a nestratí sa v ňom. V súčasnosti je trendom tzv. flat design:

  • Ide o plochý design, nevyužíva žiadne grafické prvky vytvárajúce 3d efekt. Teda žiadne prehnané tieňovanie, prechody farieb, textúry.
  • Používateľa nezaťažuje zbytočnými obrazovými efektmi, ale smeruje jeho pozornosť tak, kam chceme.
  • A výhody? Takéto stránky sa rýchlejšie načítajú a dájú sa jednoduchšie prispôsobiť mobilným zariadeniam, na ktorých je dnes väčšina z nás.

Ako sa upravuje design v rôznych systémoch na tvorbu e-shopov:

  • Open Source systémy ponúkajú množstvo šablón zdarma, tie lepšie sú platené. Hotové šablóny vám môžu pomôcť pri tvorbe designu. Každá má však vlastný systém úprav, preto počítajte s tým, že vám môže trvať dlho, kým sa s ňou naučíte pracovať.
  • Ak máte webové stránky robené na mieru, o kódovanie šablóny sa postará programátor. Každý prvok designu závisí od vás alebo od vášho grafika.
  • Platený redakčný systém - využívate šablónu systému, ktorá je veľmi variabilná. Aj ako neskúsený používateľ počítača si ľahko nastavíte sami farby, rozloženie prvkov, fonty, menu a pod. Tí skúsenejší môžu využiť CSS / HTML a prispôsobiť šablónu ešte viac.

2.) použiteľnosť webstránky/eshopu:

  • používateľ rýchlo a bez väčšej námahy nájde to, čo na webstránke hľadá (informácie, novinky, kontakt, listovanie v produktoch, nákup v e-shope), dokáže sa tu ľahko orientovať, čo mu umožní komfortný pohyb po webstránke, príp. nákup vo vašom e-shope.

Dávajte pozor na logické rozmiestnenie prvkov, aby sa na tlačítka dalo kliknúť, odkazy, aby smerovali na to, čo popisujú, aby sa používateľ vedel vrátiť na úvodnú stránku.

Ako zistiť, či je webstránka užívateľsky priateľská?

Najlepšie ju otestujete na svojich známych, ktorí stránku ešte nevideli. Nech sa skúsia zaregistrovať, objednať produkt, vyplniť formulár. Dajte ju vyskúšať viacerým ľuďom, získate skvelú spätnú väzbu. To čo sa môže zdať jednoduché a jasné pre vás, nemusí byť zrejmé pre ostatných. Ak nenájdu rýchlo a jednoducho, čo hľadajú a neurobia jednoducho nákup, tak potom urobte nápravu. Inak prídete o zákazníkov, lebo tí nemajú čas a sú zaneprázdnení a odídu v takomto prípade skôr ako nakúpia.Na čo si dať z hľadiska použiteľnosti pozor?

  • nejasný účel webu
  • príliš veľa neštruktúrovaného textu
  • pomalé načítanie stránky
  • neintuitívna navigácia
  • nadmerné presmerovanie.

3.) hodnotný obsah - kvalitný obsah je alfa a omega. Môžete ohúriť designom, ale, ak používateľ nenájde na stránke informácie, ktoré hľadá, odchádza preč. A to nechceme. Dôležité je tvoriť originálny obsah. Myslite na SEO a kľúčové slová, ale nech to má hlavu a pätu. Dobrý obsah vyhľadávače doslova zhltnú a posunú vašu stránku v prirodzených výsledkoch vyhľadávania na vyššie miesta.Tvorbe kvalitného obsahu sa budeme ešte podrobnejšie venovať neskôr.