Cesta k úspešnému podnikaniu na internete

Naštartuj e-shop

Ahoj,
chceš si založiť e-shop?

Vydaj sa so mnou na cestu k vlastnému biznisu. Ukažem ti všetko, čo k tomu budeš potrebovať. Pripravený?
Tak poďme na to!

Podnikateľský plán

Povedali ste si: "IDEM PODNIKAŤ!" a rozhodli ste sa založiť si e-shop? Začnime krok po kroku. Nakopnite konečne vaše vlastné podnikanie a vytvorte si správny podnikateľský plán. Ako na to?

10 praktických rád, ako začať podnikať

  1. Preskúmajte trh a nájdite "dieru na trhu" - často sa dá nájsť inšpirácia aj v okolí. Spýtajte sa známych, rodiny, susedov... Navštívte https://trends.google.sk/trends/?geo=SK a zistite, aké sú trendy vyhľadávania.
  2. Naštudujte si legislatívu – mesačné odvody, platbu daní. Ak máte možnosť, prípadné otázky konzultujte s odborníkmi z branže. Napr. aj v rámci skupín na facebooku. Legislatíve sa budeme venovať neskôr.
  3. Vyčleňte si potrebný budget - spíšte si zoznam položiek a orientačné ceny. Počítajte aj s rezervou, je lepšie, ak sa zabezpečíte napr. na polroka dopredu.
    • Ak si chcete nechať finančnú poistku, teda nedať hneď výpoveď, skúste začať popri zamestnaní. Vyčleňte si 1-2 hodinky denne na vlastný biznis. Treba trochu obetovať svoj voľný čas, no ak vám nechýba pevné odhodlanie, určite to prinesie svoje ovocie.
    • Vlastnú živnosť si môžete založiť aj popri zamestnaní. Zistite, ako je to s odvodmi. Dajte si však pozor. Ak ste zamestnaný, nemôžete začať podnikať v konkurenčnej oblasti, jedine so súhlasom terajšieho zamestnávateľa.
  4. Vyberte si najvhodnejšiu formu podnikania - rozhodujúcim faktorom je počet osôb, ktoré s vami budú podnikať, preto sa najviac zakladajú s.r.o..
  5. Vymyslite zvučné obchodné meno, ktoré bude váš e-shop dokonale reprezentovať - názov by mal byť jednoduchý, originálny, s ľahkou výslovnosťou.
  6. Venujte dostatočný čas aj tvorbe webstránky a propagácii na internete - na čo všetko prihliadať pri tvorbe e-shopu a online marketingu sa dozviete v ďalších článkoch na nastartujeshop.sk.
  7. Podnikanie vyžaduje čas nielen na začiatku - vyčleňte si každý deň určitý čas na samovzdelávanie, vyhodnocovanie, analýzu výsledkov, optimalizáciu vášho podnikania. Nezabúdajte na komunikáciu so zákazníkmi, tá je veľmi dôležitá pre vytváranie vzťahov a dôvery.
  8. Neodkladajte dlho začiatok a nečakajte zázraky na počkanie - dajte tomu čas, nerátajte s tým, že začnete okamžite po založení s.r.o. alebo e-shopu zarábať horibilné sumy. Ale na druhej strane, nečakajte, kým budete mať všetko dokonalé. Spustite svoj biznis a postupne ho každý deň dolaďujte.
  9. Naučte sa komunikovať - reagujte na pozitívne i negatívne reakcie zákazníkov, vystúpte z anonymity. Získate si tak väčšiu dôveru zákazníkov a vytvoríte osobnejší vztah. Je dobré, ak zákazníci vedia s kým komunikujú, u koho nakupujú.
  10. Prozákaznícky prístup musí byť vašim hnacím motorom v každej situácii - staré zlaté motto, preferované už v minulom režime "náš zákazník, náš pán" stále platí.

Všetky nápady na podnikanie si poctivo zapisujte - na papier, do smartphonu,
príp. použite napr. myšlienkový diagram Coggle alebo Trello.

Ako vybrať správne odvetvie podnikania

analýza konkurenciePred štartom podnikania je vhodné zanalyzovať si konkrétnu oblasť podnikania, urobiť si prieskum. Dohľadajte si na internete čo najviac informácií, preklepnite si konkurenciu, zistite, aké produkty sa predávajú najlepšie, ako komunikujú so svojimi zákazníkmi na sociálnych sieťach a pod..

Nie je pravda, že úspech v podnikaní závisí najmä od podnikateľského talentu. Kľúčovým je často práve správny výber odvetvia podnikania.

  1. Najčastejšie začíname podnikať v branži, ktorú sme opustili. Je to samozrejmé. Veď, prečo by sme nezúročili dlhoročné skúsenosti a vzdelanie? Pozor ale na korektné ukončenie vzťahov so zamestnávateľom. Ste si istý, že v pracovnej zmluve nie je klauzula o tom, že istý čas nesmiete podnikať v rovnakej branži?
  2. Ďalšou početnou skupinou začínajúcich podnikateľov sú nadšenci, ktorí svoje hobby povýšia na živobytie. Nemusí sa jednať výlučne o home-made produkty alebo pestovanie ovocia či zeleniny.
  3. Treťou možnosťou je hľadanie príležitostí - pokúste sa prísť s niečím novým, inovatívnym, príp. rozširujúcim.
    Ak ste vymysleli niečo originálne, zabezpečte si patent alebo požiadajte Úrad priemyselného vlastníctva SR o ochranu duševného vlastníctva.
  4. Ak vám nevyhovuje ani jeden nápad, v ktorej oblasti podnikať, skúste odkúpiť napr. franšízu - podnikanie na kľúč. Franchising poznáme už od 19. storočia, predstavuje dohodu medzi výrobcom, teda poskytovateľom (franchisor-om) a prijímateľom, nezávislým podnikateľom (franchisant-om), ktorý odkúpi práva na poskytovanie rovnakých služieb alebo výrobkov, používanie know-how a značky.
  5. Prípadne skúste affiliate marketing.

Ak ste našli oblasť, v ktorej už síce konkurencia podniká, ale nepôsobí napr. na Slovensku/v Česku, prípadne vám prišlo na um, ako by sa ich e služby či produkty dali vylepšiť, pustite sa do toho.

Majte oči otvorené. Pri návšteve zahraničia si všímajte značky tovaru. Ak ste narazili na takú, ktorá sa u nás ešte nepredáva, máte to!

V čom vám pomôže dobrý podnikateľský plán

Poznáme 3 typy podnikateľských plánov:

  • zakladateľský - analýza podnikateľa, v čom chcete podnikať, aké ciele chcete dosiahnuť atď. viď nižšie
  • strategický - analýza trhu, podnikateľské prostredie, konkurencia, ekonomické trendy v konkrétnej oblasti podnikania
  • finančný - interný dokument pre potreby firmy, banky, investorov - napr. aké sú podmienky na trhu, výška zisku, očakávaný rast tržieb, návratnosť investícií.

Na začiatok podnikania, stačí vypracovať zakladateľský podnikateľský plán, ktorý vám pomôže zosumarizovať podnikateľskú myšlienku, poslúži ako návod a kontrola podnikania a poskytne odpovede na nasledujúce otázky:

podnikateľský plán

Čo chcem robiť - aké služby/produkty chcem ponúkať?
Pre koho, kto je môj zákazník, ako ho možno čo najkonkrétnejšie charakterizovať?
Aký zmysel a účel má moje podnikanie?
Akým spôsobom chcem podnikanie realizovať - akými prostriedkami a metódami?
Ako začnem?
Aký je môj rozpočet?
Aké su riziká spojené s mojim podnikaním?

Vzory podnikateľských plánov nájdete napr. na podnikajte.sk.

Výhody a nevýhody podnikania

výhody a nevýhody podnikaniaAk ste si uvedomili, že klasické zamestnanie nie je pre vás, potom si ako podnikateľ môžete byť „sám sebe pánom".

Podnikaním získate

  • možnosť ponúkať svoje služby rôznym obchodným partnerom - potenciál vyššieho zisku
  • možnosť odpísať si výdavky z prevádzkovania živnosti zo základu dane
  • nižšie odvody - 1. rok podnikania nemusí živnostník platiť odvody do sociálnej poisťovne.

Nájdite si skúseného účtovníka, ktorý vám vysvetlí, čo je to daňová optimalizácia a pomôže vám vyťažiť z podnikania maximum.

  • spolupráca s obchodnými partnermi sa dá jednoduchšie a rýchlejšie ukončiť
  • väčšia sloboda - na začiatku podnikania však musíte počítať so zvýšenými nárokmi na čas, na dovolenku zabudnite, no akonáhle sa biznis rozbehne, niet pochýb o tom, že sa stanete pánom svojho času.

Každá minca má 2 strany, aké sú negatíva podnikani?

  • nižšie odvody sa odrazia na výške dôchodku a nižšej nemocenskej dávke počas PN
  • za všetky záväzky ručí živnostník svojim majetkom
  • flexibilná pracovná doba, ale na druhej strane sa vám môže stať, že robíte aj po nociach
  • absentuje 13. plat, príspevok na stravu a pod.
  • administratívne úkony navyše - vedenie účtovníctva, daňové priznanie, zúčtovanie poistenia
  • plná zodpovednosť za všetko.

Manipuláciu s peniazmi si ponechajte vo svojej kompetencii, aspoň v začiatkoch podnikania.

zdroj - http://www.szco.sk/Chcem-zacat-podnikat/Pred-tym-nez-zacneme

18 x čím by mal byť vyzbrojený začínajúci podnikateľ

Podľa virgin.com je to 6 kľúčových vlastností:

  1. Schopnosť budovať dobré vzťahy - ak chcete získať kľúčových zákazníkov na svoju stranu, musíte im byť sympatický - nielen výzorovo, ale aj prostredníctvom webstránky, e-shopu. Dobré vzťahy musia byť aj na pracovisku, s kolegami, s partnermi.
  2. Pozitívne myslenie - s negativizmom ďaleko nezájdete, naopak, váš entuziazmus dokáže "nakaziť" aj okolie. Je potrebné pozerať sa pozitívne na všetko - od písania mailov a telefonickej komunikácie, cez reklamácie až po riadenie schôdzok a prijímanie nových zamestnancov.
  3. Schopnosť využiť feedback vo svoj prospech - buďte otvorený inováciám, nebojte sa zmien a konštruktívnej kritiky. Zisťujte, čo by vaši zákazníci ocenili a zlepšujte sa každý deň.
  4. Umenie rýchlo sa učiť - chuť k učeniu, sledovať trendy, schopnosť rýchlo si osvojiť nové veci a zaviesť ich do praxe.
  5. Integrita - prepojenie vonkajších činností s vnútornými hodnotami pomáha budovať dôveru, dobré meno - ak sú zákazníci spokojní s vašim jednaním v konkrétnych situáciách, napr. servis a podpora, budú u vás nakupovať aj naďalej.
  6. Ctižiadostivosť - v kombinácii s jasnou a živou víziou o budúcnosti spoločnosti, dokážete inšpirovať aj ostatných.

A čo ešte by nemalo chýbať úspěšnému podnikateľovi, resp. CEO firmy?

  • kreativita
  • zmysel pre humor
  • pozorovací talent
  • asertivita
  • oddanosť
  • skromnosť
  • férové jednanie
  • otvorenosť
  • obchodnícky duch
  • vytrvalosť
  • flexibilita
  • zodpovednosť

Ak potrebujete poradiť s niečim konkrétnym pre podnikanie na Internete, skúste sa spýtať skúsenejších podnikateľov vo facebook skupinách (Skúste na Facebooku vyhľadať skupiny ako napr: Učíme sa podnikať, Podnikáme, radíme si, tvoríme lepšiu spoločnosť!, Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností, Chcem byť úspešný podnikateľ! a pod..) alebo združeniach podnikateľov.